Thursday, June 26, 2008

selamat bergelar mahasiswa dan mahasiswi !

Hari sabtu n ahad ni..msti jam lebuhraya utara selatan timur barat..
Sbb..ibu bapa dr seluruh pelosok negara anta anak yang tersayang untuk melanjutkan pelajaran di universiti2 tempatan Malaysia..
Bertuah pelajar2 zaman skang..ramai dpt peluang blaja kat universiti..



Aku pon sabtu ni akan anta adek aku ,
Muhammad Hazim B Helmi mlanjutkan plajaran di UiTM Bukit Mertajam Penang dlm kos kejuruteraan elektrik ( peralatan)
Pergh..cm x caya je adek laki aku sorg ni da nk tinggalkn umh dan bgelar mahasiswa..
Rasa cm dia x matang je lagi..hehe

Cite pngalaman masuk U..
Aku pon sbnarnye da leh masuk U masa umor aku 18 tahun..
Aku dpt tawaran blaja UiTM kota kinabalu kos diploma sains..
Masa tu isi borang UPU pon main2 je..sbb aku target nk msuk matriks
Tp disebabkan tak de rezki aku di matriks
N kos yg aku dpt tu cm x de potensi je wlupon itu adalah 1st choice aku dlm borang UPU..n jauh plak tu..
Smbung la blaja di form 6

Pas abis form 6..
aku dpt offer blaja di Universiti Darul Iman Malaysia Kampus Kusza
Dlm kos Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer Pembangunan Perisian
Kos n U ni aku x pilih pon..dpt pon sbb kna lelong..
Tapi takdir aku mmg di sana..
Walaupon jauh dr keluarga..aku dpt mnyesuaikan diri dgn cpt walaupon sebelom ni aku x pnah duk kat asrama pon..
UDM..ia adalah sebuah U baru..yg dinaiktaraf dr KUSZA
N kos yg aku amik ni pon kos baru..i mean baru ade 2 batch..
N aku adalah in 2nd batch
Masa dpt kos ni rasa cm susah je..


lab computer Abu Dzar, khas utk student fakulti informatik


Lagi2 masa blaja programming..rasa nk nanges je masa mula2 blaja..
N sbb aku bkn nye pndai guna software2 dlm computer..stakat main tenet boleh la..
Aku stress sgt masa mula2 blaja kat U
Clasmate aku yg lain..bdak matriks n diploma..so da merasa la cmne suasana blaja nye drpd aku yg fresh2 dr skola..
Tp alhamdulillah aku sronok dpt blaja di U


corner , tmpat lepak mkn pagi2 tgu kelas


UDM bukanlah mcm U lain yg canggih manggih..
1st tyme masuk..tak rasa cm berada di U pon..
Sbb bngunan dia sume cm lama2 la..
Masuk asrama dia pon..kecik bnar la..nk solat pon tpksa berhimpit2 antara katil..


bilik hostel yg lama


Asrama dia pon ade yg hok lama2 gile ar..kalu lalu kat dlm asrama tu..rasa cm mnyusuri zaman 80an sbb tgk tulisan2 yg jiwang kat ctu..heee..seram gak..


kawasan sekitar UDM

Kelas dia ..bleh la..kbnyakan nye da direnovate..so nmpak baru la..
Tapi dewan besar (DABS) dia masih yg lama lg..
Ada padang tertutup khas utk plajar perempuan..
Kemudahan dia plak..ada la gym..ade lab comp..ada wireless..
Wireless pon masa msuk mula2.ari jumaat n sabtu dia tutup wireless kot..sakit ati btul bile nk guna..tp skang ni da leh guna spanjang masa.Cuma di tempat2 tertentu..
Dgr cite bln 5 da leh wireless kat hostel tp rasa nye smpai skang x dpt2 lg..isy2..


cafe ibnu sina

Makanan kat cafe plak..org yg biasa makan pdas2..j
gn la tkejut n sedih sbb tak dpt mkn pdas lg kat sana..wuwu
N harga mknan kt sana sama je cm kat KL..mahal gak la..
Tp ada gak cafe yg murah..

tempat sidai baju


Yg best psl UDM plak..
Sbb kelas dkat je ngn hostel..x la teruk sgt kna bngun awal2 pagi..
naik bus or jalan jauh2 nk g kelas..
pastu tak de la berbukit2 cm UiTM shah alam..
kat bilik dia ade balkoni..dkat2 plak tu..
so kdg2 kalu lupe bwa kunci bilik..bleh ar pnjat dr bilik sblah..huhu
tapi..bile tgk U lain..aku rasa UDM nye hostel lagi best dr U lain yg lg tua2..huhu


hostel pelajar

ade mesin basuh kat bwah asrama tiap2 blok..
so sapa2 yg rajin sgt cm aku ni leh la sediakan duit syiling RM 0.50 sebanyak RM 2 ye..heee
N aku dpt g musolla ari2..dkat gak ngn hostel..
Kdg2 ade ustaz or student2 final year bg tazkirah..dpt gak la sket2 ilmu akhirat..
N sbb student dia x ramai lg cm U lain..
nk msuk aktiviti apa2 or nk join kelab2 mmg sng la..asal pndai cari peluang..
Pastu environment dia yg islamik mndorong kite jadi baik gak..
Walaupon ade je hok yg gedik2.biasa la tu..



suasana di kelas


Bile masuk U ni..kite spt da diberi kebebasan utk buat apa saje..
Mungkin yg da pnah duk asrama masa skola da rasa pngalaman duk asrama..tp sbnarnye masuk U ni x sama ngn duk asrama tyme skola..
Sbb nye kat skola dulu ade warden g check apa yg plaja buat..
Kat U ni pon ada gak tp x seketat di skola dulu..
Kalu kite pilih kwn yg mmbawa kite kpd kbaikan..jadi lah kite baik..
Tp kalu dapat kwn yg prangai tah pape tu..jadi la gak prangai yg x bertamadun tu..

Walaupon UDM ni kira islamik gak..sume studnt Islam perempuan wajib pkai tudung..
Lai pon x leh pakai sluar pndek2..
Dan dgn kurangnya tmpat hiburan yg kurang kalu nk dibndingkan dgn KL..
Tp sbnarnya ade je brlaku prkara2 maksiat..tak kira la dlm kampus or luar kampus..
Kat cni bnyk nye g overnite kat hotel murah cmpor laki ppuan kat pntai2..
Kdg2 org yg sama buat cmtu sokmo je g overnite..sewa keta..tah mana diorg dpt duit g overnite tiap2 minngu tak taw la..
Tp slalunya..student2 cmni..dia x kn kekal lama kt U..
Mcm2 masalah yg ditimbulnya..dan plajaran ke mana..mmg kantoi la..

Kpd kwn2 yg nk melanjutkan plajaran di IPTA x lama lagi..
Selamat bergelar mahsiswa dan mahasiswi !
Jgn sia2kan harapan ibu dan ayah..
Set niat kite..g masuk U utk blaja..bkn utk cari pakwe makwe..
Bkn utk bjalan2 tak ingat dunia..
Belajarlah bersungguh2, jgn lemas dlm kebebasan dan kepercayaan yg ibu bapa kite berikan..
Selamat berjuang !


1 comment:

Anonymous said...

Salam, Banyak kemudahan dah ada di unisza skrg nih. Masa saya belajar dulu(KUSZA) duk hostel lama jer sampai sem 3. kenangan sungguh...

Google