Friday, August 14, 2009

persahabatan vs percintaan

ingat tak siapa kawan pertama korang? dan macam mana korang berkenalan dengan dia? there is always first time.tapi seriusly aku tak ingat siapa kawan pertama aku tapi aku ingat crush pertama aku pada umur 6 tahun haha


sahabat..tak sama macam kawan..kawan datang dan pergi..kawan hanya sekadar kawan , yang hanya kenal nama dan muka kita sahaja.tapi sahabat tahu segala2nya tentang diri kita. dari A to Z.dari yang tersurat hingga tersirat.dari kekuatan hingga kelemahan kita.dari kekurangan hingga kelebihan kita.dia juga boleh menerima segala2nya tentang kita walaupun ia buruk pada pandangan orang lain.dan yang paling penting, dia sanggup menolong dan berkawan dengan kita di waktu susah dan senang. tak sekalipun merungut , semuanya sebab sayangkan sahabat


permulaan dalam percintaan pastinya bermula dengan persahabatan.kata orang 'tak kenal maka tak cinta'.kalau kita tak berkawan dengan orang itu dan tak mengenalinya, bagaimana mahu menjalinkan perasaan dalam hati bukan?dari bersahabat, semakin rapat, maka akan terjalinlah sesuatu hubungan yang disebut cinta

dengan kekasih hati,yang pasti kita lebih sayang kan kekasih hati lebih daripada sahabat kita, kita lebih risaukan kekasih hati kita lebih dari sahabat kita, kita akan lebih tension apabila bergaduh dengan kekasih hati kita berbanding sahabat kita. don't deny it my dear...

dua orang yang berbeza dalam hidup kita.tapi keduanya memainkan peranan yang penting dalam hidup kita

kalau seorang sahabat menasihati kita, kemungkinan besar kita tidak akan mempedulikan kata2 nasihat sahabat kita, tapi bila kekasih hati memarahi kita sekalipun, cepat2 kita minta maaf dan memujuknya

ada orang, bila sudah masyuk bercinta, akan lupa sahabat yang sentiasa menolong dan menyayanginya sebelum ini.terus buang kawan.terasa hati la kawan kita.ye la kalau bergaduh dengan kekasih hati, dengan siapa nak bercerita? dengan sahabat jugak kan.bila dah gembira bersama kekasih hati kembali, mulalah lupa sahabat kembali



tapi bagaimana pula persahabatan antara lelaki dan perempuan?bukankah lelaki dan perempuan itu macam magnet, sentiasa tertarik antara satu sama lain? mungkinkah persahabatan itu dapat mengelakkan perasaan seperti cinta itu wujud? biasanya, bila seorang lelaki dan perempuan itu bersahabat, pasti akan ada harapan untuk memiliki dari salah satu pihak, tidak kiralah pada si jejaka atau si gadis itu. bila semakin rapat, pasti akan wujudnya perasaan sayang.sesuatu yang amat sukar dihindari apabila perasaan suka itu muncul dalam hati.dan kadang2 ia bisa merosakkan persahabatan itu kerana hadirnya perasaan cinta.so lebih baik simpan je perasaan itu dalam hati hoho

Jangan tinggalkan orang yang kita SAYANG untuk orang yang kita suka, kerana orang yang kita SUKA akan tinggalkan kita untuk orang yang mereka sayang… Jangan cuba dapatkan apa yang kita sayang tapi SAYANGILAH dengan apa yang kita ada!! Hidup tak perlu terlalu sempurna, tak perlu terlalu kaya, tak perlu terlalu terkenal, tetapi selagi masih ada INSAN yang mengingati, ia sudah lebih dari mencukupi.

Persahabatan yang sejati akan membawa KERINDUAN yang abadi. Sesungguhnya persahabatan itu lebih unggul dari percintaan. Tanpa persahabatan PERCINTAAN akan berakhir tetapi tanpa percintaan PERSAHABATAN boleh kekal. Oleh itu hargailah persahabatan yang terjalin..

ceh..skema betul entri ni.macam entri copy n paste jah
but it is really my own words


8 comments:

Evi LoLyta said...

erk ? pndai awk berkata2. haha !

kwn first ey ? msa tadika kot. igt2.. hehe

first crush ? haha.. mst lg igt. msa stndrd 1 kot. skrg still cntct lg tp si dia kt germany skrg. adehh

laki & pmpuan ? haih~ mmg magnet ! ahaha

haziQah said...

haha pandai la sangat skema gila ok
laki n pmpaun mmg mcm magnet..susah kan gtu haha

Mohamad Shaiham Ibrahim said...

emmm... magnet??
Rasanya tak semua... magnet untuk yang ada 'tarikan' tuh... cth: seorang yg very attractive..

memang teknik men'tekel' pompuan atau lelaki yg paling smooth ialah jadi kawannya... then masuk peringkat seterusnya dengan melamarnya dengan cara yang sangat gentelment...ketika itu gunakan segala kreativiti yang ada... kita sendiri boleh rasa bila sidia sudah mula berminat dengan kita... how romantic r me!!!

coz, kalau tak berkawan sampai bila2 pun kita tak dapat buatkan sidia rasa selesa ngan kita.

p/s: pengecualian untuk si muka tak malu.

Muhammad 'Aizat bin Anwar Apandi said...

erm...
sahabat?kawan?pasangan?couple?
sebenarnya ia terletak pada hati yg ihklas dan disulami dgn keujujuran dan kepercayaan...
macam ikrar jer...
anyway,kita telah diberikan akal untuk memandu nafsu...so gunakanlah!

haziQah said...

SHAIHAM - em istilah magnet tu bila da berkawan rapt..cm kalu kwn bse2 tu mungkin magnet nye x kuat sgt..blum diaruhkan dgn btul lg hoho
ahha shaiham mmg romantik la..untung sape jd bini dia..dpt emas bnyk2 lagi haha

AIZAT - em btul tu..kalu sebelah pihak je yg jujur n ikhlas gane..?
tp jgn brkawan rapat sgt dgn mkwe atau pkwe org sudah la..nnti mrana huhu T___T

[Fadilah Diyana] said...

haziqah,entry awk ni sangat2 best...memang susah untuk mencari sahabat... bila kita dah jumpa sahabat tapi hati manusia berubah2 dan kita susah nak menjadi org yg adil,sebab tulah nanti bila dah ada kekasih hati ttba persahabatan yang terjalin kian pudar...i have experienced it...tp kita gak ada sahabat yang selalu berada disamping kita...bila kita sedih n membebel kat dia tentang hal2 tu semua,dia xpernah mengeluh dan dia simpan semua tu sebagai rahsia antara kitaorg...

haziqah,sama seperti awk...kita xpercaya persahabatan antara laki & perempuan...maksud kita sahabat baik...mesti salah seorang pernah ada perasaan...sebab kita dulu pun ada kwn baik laki but memang xbleh lah rasanya...sebab hidup kitaorg saling melengkapi kan...ada kuasa "magnet" lg tu...

sabir said...

wow powernya ayat

haziQah said...

FADILAH - oh thnks fadilah heee
yepp btul tu mmg sush nk cri sahabat lg2 bila duk ngn org2 yg backstbbber je bnyk..berkwn pun hnya sbb ada kpntingn .tp bila da jumpa sromok kn dunia he
owh that one mmg sush la laki n pmpun bsahabat..nama je shabat kn..

SABIR - power ke..tak guna power root pun :p

Google