Wednesday, June 17, 2009

Terengganu, I LOVE YOU

pertama kali menjejak kaki ke Terengganu sekitar Januari 2006, aku tak menyangka akan ke Terengganu lagi dalam masa yang terdekat.ketika itu percutian pertama beramai-ramai bersama keluarga tercinta.sungguh seronok tinggal di banglo di Pantai Batu Buruk.lagi-lagi rumah tersebut terletak bersebelahan pantai je.jadi orang bandar ni jakun sekejap dan teruja sungguh dengan pantai dan ombak

julai 2007, aku ditawarkan menyambung pelajaran di UDM Terengganu.kali kedua menjejakkan kaki ke Terengganu dan aku akan menghabiskan masa 4 tahun di sebuah negeri pantai timur yang bernama Terengganu

sebut je Terengganu, pasti orang ramai akan teringat keropok lekor, batik,pantai dan pulau-pulau yang cantik.yeh..itu semua memang sinonim dengan Terengganu.memang tak boleh dinafikan lagi, itu semua la yang menarik pelancong-pelancong datang ke Terengganu

makanan

keropok lekor yang dijual di tepi jalan di KL sangat berbeza dengan keropok lekor Terengganu.keropok lekor di KL banyak dicampur dengan tepung dan mengurangkan rasa ikan di dalamnya.sebab itu keropok lekor Terengganu adalah terbaik.kat Terengganu ni tak de la orang nak jual keropok lekor tepi-tepi jalan macam kat KL , memang tak kan jumpa kecuali kalau pasar atau bazar.keropok lekor yang sedap selalunya akan dijual di kedai-kedai khas yang menjual keropok pelbagai jenis dan orang ramai akan beratur panjang untuk membelinya.memang takkan putus-putus pembeli keropok lekor.dan anda boleh membeli keropok yang direbus atau digoreng dan akan diberi sos khas untuk keropok lekor itu


selain itu, makanan kegemaran aku di Terengganu adalah nasi kerabu.ahha sebenarnya tak tahulah nasi kerabu ni asal Terengganu atau Kelantan tapi nasi kerabu memang superb.nasi Kerabu adalah berwarna ungu dan ada banyak sayur yang rangup.enak dimakan bersama ayam panggang, telur masin dan tentu sekali budu penyedap rasa.dan tak lupa juga nasi air , korang mesti mau cuba.rupa dia macam bubur sahaja tapi dia amat unik juga dan mengenyangkan


makanan laut yang dicelup tepung dan digoreng amat terkenal dan banyak dijual di pantai-pantai Terengganu seperti pantai Teluk Ketapang.ikan celup tepung, sotong celup tepung, udang celup tepung amat menyelerakan lagi-lagi kalau diminum bersama air kelapa.nikmat sungguh tak boleh cakap

air paling terkenal di Terengganu adalah cocunut shake.kat mana-mana mesti ada jual cocunut shake ni.bukan sahaja di restoran-restoran malah pasar malam pun banyak menjual air cocunut shake ini.air cocunut shake ini dibuat dengan mencampur air kelapa dan dikisar bersama aiskrim vanilla.sungguh umph!

sata dan nasi dagang juga terkenal di kalangan pelancong-pelancong Terengganu, tapi aku kurang gemar hehe

sebenarnya banyak lagi makanan yang enak-enak dan anda tak pernah makan boleh dijumpai di Terengganu.tempat makan kegemaran aku :
1.NR cafe macam berada di Bali pula
2.Restoran Sri Wangsa - mahal tapi sedap gila
yang lain tak ingat nama kedai dia..taw makan je

tempat perlancongan


selain daripada pulau-pulau yang terdapat di Terengganu, banyak tempat menarik lagi yang boleh dilawati di Terengganu.yang paling terkenal tentunya Pasar Payang.di situ anda boleh membeli pelbagai produk Terengganu seperti keropok kering, keropok lekor, telur penyu dan juga baju-baju dan batik.selalunya harga yang dijual di situ gak mahal memandangkan tempat tumpuan membeli-belah pelancong.kalau time tengah ramai orang memang tak cukup oksigen kat situ, penuh karbon dioksida, panas je.boleh pengsan taw

tapi ramai yang tak tahu sebenarnya tudung-tudung yang pelbagai jenis dan fesyen boleh dibeli dengan harga yang cukup murah di stesen bas MBKT.jangan beli tudung kat pasar payang sebab anda akan menyesal dan akan rambang mata untuk memilih tudung pelbagai jenis di tingkat atas stesen bas MBKT.memang puas hati beli tudung di situ


masjid kristal yang tersergam indah yang pernah menjadi satu kontroversi satu masa dulu antara tempat2 yang wajib dilawati di Terengganu.bila bergmbar berlatarbelakangkan masjid kristal seolah-olah berada di Taj mahal pula hoho

pulau

pulau-pulau yang terdapat di Terengganu tak perlu dinyatakan lagi yang memang confirm2 orang dah lama dah tahu.pulau redang, pulau kapas dan pulau perhentian menggamit seribu macam rasa bila berada di sana.padahal aku tak sampai lagi ke sana haha

loghat
loghat Terengganu selalunya akan ditambah 'ng' di belakangnya.contohnya seperti 'makang ikang'=makan ikan.tapi tak semua perkataan ditambah 'ng' ok.uniknya loghat Terengganu ni kerana orang luar Terengganu pasti tidak boleh menuturkan cara loghat Terengganu yang betul kerana loghat Terengganu hendaklah disabdukan apabila menyebutnya.kalau tak, orang Terengganu da tahu anda ini bukan orang Terengganu.buruk dan kelakar bunyinya bila orang luar Terengganu cuba berbahasa Terengganu.tapi yang dah duk kat Terengganu tu kalau tak cuba berbahasa Terengganu , anda memang rugilah..berkawanlah dengan orang Terengganu dan anda pasti boleh bercakap Terengganu.practice makes perfect.oh ya perkataan Terengganu pertama yang aku belajar adalah 'bekeng' maksudnya garang.sebab masa minggu orientasi dulu semua orang kata kakak-kakak pembantu mahasiswa bekeng hehe bagi aku loghat Terengganu dan Kelantan memang best didengari dan dicakapi sebab kadang-kadang orang yang bercakap Terengganu dan Kelantan bunyinya amat kelakar dan aku pasti tergelak dengan orang yang bercakap loghat Kelantan dan Terengganu yang sangat pekat ;)

kalau kat Malaysia ni, Terengganu dan Kelantan lah antara negeri yang kuat semangat kenegeriannya.memang kalau kat KL tu orang Terengganu dan Kelantan akan dipandang negatif.bukan kerana mereka jahat, tapi hanya semata-mata mereka adalah orang Terengganu dan Kelantan je.kalau ternampak mamat-mamat hensem tapi bila dia bersuara berloghat Terengganu atau Kelantan, terus direject oleh gadis2 di KL. he memang begitu keadaannya.tapi bila aku dah duk di Terengganu ni, kalau mereka adalah orang Kelantan dan Terengganu lagilah aku suka nak berkawan.

tapi kalau nak bershopping barang2 branded , tak perlu lah cari shopping kompleks kat Terengganu ni.kalau ada pun ada kat kemaman je, Mesra Mall.kat kuala Terengganu tu , Plaza Paya Bunga tah bila nak buka pun tak tahu.







entri ini dibuat khas kerana aku amat menyayangi Terengganu umumnya dan Kuala Terengganu khasnya.aku memang da jatuh cinta dengan Terengganu.tengok je lah kuiz-kuiz yang aku buat dalam facebook , semuanya dapat markah tinggi dan layak dipanggil orang Terengganu dan kelantan.haha perasan..

oh aku ada dua tahun lagi untuk berada di terengganu.macam mana ni? kebanyakan tempat menarik di Terengganu aku tak pergi pun lagi..oh..

dan aku memang bersyukur sangat dicampakkan di UDM yang disayangi ini sebab di sini aku dapat belajar macam-macam budaya dan perkara baru yang tak mungkin aku dapat di KL :D

gambar didapati di Google images.terima kasih Google image.i lap u jah <3


4 comments:

Kotak Hati said...

duta ganu??
he3
perkare2 yg x besh kat ganu nie..
kedai2 mostly tutup awal sngt..
n plng penting..
x de shopping complex yg menarik...
hu3

haziQah said...

hhaha i wish 2 ;)
he betul tu..lupe nk gtaw gk..nmpk yg indah je hehe
mmg awal sgt kdg2 tensen je nk cri brg ble da lmbt2 kn
oh kdi mamak yg best pun sush nk dijumpai he

nieja said...

haha.
tapi de je kekurangan.
takde wayang. takde shping
cmplex yg best.

skrg u dah hebat la ckp
loghat trganu..

haziQah said...

NIEJA - Ahha btl2 sume tu kdg2 leh wat kte jd gila je hehe

bleh la ckp ganu sket2

Google