Friday, August 19, 2011

Perkara-perkara Membatalkan Puasa

Korek hidung tak batal puasa?

Masa kecik2 dulu selalu orang kata korek hidung tu batal puasa, korek telinga pun batal puasa dan korek mana2 pun la akan batal puasa.

Tapi..hari tu aku pergi ke kulias Ustaz Azhar Idrus di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam atau lebih dikenali sebagai masjid negeri, kuliah sempena bulan Ramadhan. Dalam kuliah tu ada Q & A. Ada la seorang hamba Allah tu bertanya pasal korek2 ni

Nak tahu jawapan Ustaz Azhar ?

Gambar hiasan dari Hamzah Ian
Gambar asal dan cerita penuh Korek Korek di blog Terbang Tinggi-Tinggi

Ustaz Azhar kata korek hidung tak membatalkan puasa. Boleh korek hidung ye tapi hanya akan batal puasa jika korek hidung sampai ke dalam2 batang hidung. Ada ke orang korek hidung sampai dalam2 batang hidung? Ada kot.. :p

Korek telinga pun sama la kesnya, cuma jangan korek sampai gegendang telinga. Korang korek telinga sampai kena gegendang telinga ke?

Tapi mungkin bila da asyik sangat mengorek dan melombong sampai tak sedar sudah membatalkan puasa. So tak perlu kot nak korek2 masa puasa. Tunggu masa buka puasa lebih asyik dan nikmat mengorek2 sepuasnya kehkeh

Kalau mahu jawapan yang lebih jelas boleh tanya sendiri kat facebook Ustaz Azhar Idrus 

Perkara-perkara yang membatalkan puasa

Perkara-perkara yang membatalkan puasa adalah seperti berikut:
Memasukkan sesuatu benda ke dalam rongga badan yang terbuka dengan
sengaja, kecuali kerana darurat yang berkaitan dengan kesakitan. (Sila rujuk
soalan 22 dan 23) Makan, minum dan merokok membatalkan puasa. Adapun
suntikan ubatan tidak membatalkan puasa.
- Muntah dengan sengaja
- Mengeluarkan air mani
- Melakukan jimak (hubungan seks) pada siang hari
- Kedatangan haidh, nifas atau kelahiran bagi wanita
- Menjadi gila
- Pitam sepanjang hari
- Mabuk (yang menghilangkan daya pemikiran waras) sepanjang hari
- Murtad, iaitu keluar dari agama Islam

Lagi details tentang

Perkara-perkara yang membatalkan puasa



5 comments:

Nyamuk Terbang said...

errrkkkk
ye ker

merahitujambu said...

terima kasih info

Cik Domo said...

thanks for info

Fahmi said...

erm, pasal melombong dising2 hari tu ada baca... tp rasanya better elakkan... lebih selamat... :-)

aunieZ said...

u r wlocome :)

fahmi : hehe mmg pn..bhya tkot mlbihi had laju :p

Google